سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بنام خدا

               
دیدار محمد رضا پهلوی با چرچیل نخست وزیر انگلیس در جریان کودتای 28 مرداد

طرح  M.I.6 (سرویس اطلاعاتی انگلیس)  در زمینه  کودتای 28 سال 1332مرداد  ابتدا به وسیله چرچیل نخست وزیر انگلیس  تصویب شد.و با تمهیداتی حمایت دولت آمریکا نیز جلب شد. سالیان سال کودتای 28 مرداد به عنوان کودتای آمریکایی شهرت داشت ولی امروزه اسناد و اعترافات دولتمردان بریتانیا همچون وزیر خارجه اسبق انگلیس آقای "جک استراو" کاملاً مسجل می کند که این طرح بیش تر صهیونیستی- انگلیسی بود تا آمریکایی و حتی سرویس اطلاعاتی انگلیس با بزرگنمایی خطر کمونیسم و انجام تحریکات و آشوب های پنهانی، توانستند به تدریج آمریکایی ها را با خود هم عقیده کند.
عامل مهم دیگری که در این حوادث نقش فعال داشت شبکه مخفی صهیونیستی در ایران است که متأسفانه تاکنون مورد توجه جدّی  قرار نگرفته است در حالیکه  این کانون در سرویس های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا از نفوذ فراوان برخوردار است. یکی از طرح های سرویس های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا برای تشدید اختلاف انداختن بمب به خانه علما به نام هواداران مصدق بود.
در چارچوب این طرح است که در 10 مرداد 1332 یعنی 15 روز پیش از شروع عملیات گروهی به نام هواداران مصدق با چوب و چماق به خانه کاشانی حمله کردند و نارنجکی به داخل خانه پرتاب نمودند که به مجروح شدن عده ای انجامید. شبکه های خرابکار فوق همچنین نامه هایی با امضای حزب توده برای علما، به ویژه آیت الله العظمی بروجرودی، می فرستادند و آن ها را تهدید می کردند که به زودی ما قدرت را به دست خواهیم گرفت و شما را دار خواهیم زد.
پس از کودتا، مصدق به زندان و تبعید و کاشانی به انزوا دچار شدند و انگلیس اینبار با شریک جدید خود آمریکا بار دیگر به صحنه آمد و برای 25 سال با فراغ بال به غارت منابع و ثروتهای ملی ایران پرداخت تا این‌که  با پیروزی انقلاب اسلامی برای نخستین‌بار، نفت به شکل واقعی خود به تملک ملت درآمد .

  

در روزهای اخیر و اعترافات برخی عناصر سفارت انگلیس در کشورمان این نکته بسیار حائز اهمیت بود و نشان دهنده بی توجهی به فعالیتهای جاسوسی این سفارت در طی این سالهاست و آن کسب اطلاعات و جاسوسی در بین اقشار مختلف جامعه ایرانیست .از گذشته تا حال از جمله مأموریت‌های‌مهم‌و عمده‌سفرا و نمایندگان‌سیاسی‌انگلیسدرایران،جمع‌آوری‌اطلاعات‌دقیق‌سیاسی‌- نظامی‌- اقتصادی‌-فرهنگی‌واجتماعی‌راجع‌به‌منطقه‌مأموریت‌خویش‌ بوده است.

در بند نهم‌و دهم‌از دستورالعملی‌که‌ژرژ سوم‌- پادشاه‌انگلیس‌در زمان‌فتحعلی‌شاه-  در 13 ژوئیه‌1810 میلادی‌برای‌وزیرمختارخوددرایران‌(سرگوراوزلی‌مشهور)نوشت‌وعملاً‌دستورالعمل‌همه‌سفرای‌امپراتوری‌
بریتانیا در کشورمان‌بود و شد - وزیر مختار موظف‌به‌امور زیر شده‌است:

"«گردآوری‌اطلاعات‌دقیق‌ازاوضاع‌واحوال‌اقتصادی،نظامی‌وصنعتی‌ایران،وآداب‌ورسوم‌وخُلقیات‌ایرانیان،
وحتی‌گیاهان‌ومعادن‌واطلاعات‌مختلف‌راجع‌به‌تاریخ‌طبیعی‌این‌سرزمین‌(وفریب‌اولیای‌حکومت‌ایران‌برای‌
آنکه‌
نسبت‌به‌کسب‌این‌اطلاعات، حساس‌و نگران‌نشده‌و مانعی‌بر سر راه‌انجام‌آنها ایجاد نکنند)، و همچنین:نقشه‌برداری‌«ازایالات‌وشهرهاوبقایای‌آثارقدیمی‌ایران»وبرداشتن‌تصاویر«ازآثارباستانی»،
وخریداری‌«هرگونه‌کتب‌خطی‌و
کمیاب‌فارسی‌وعربی»درایران‌«به‌قیمت‌مناسب»وارسال‌آنهابه‌بریتانیاجهت‌
انتقال‌به‌موزه‌بزرگ‌لندن‌
(بریتیش‌میوزیوم)."»متن‌دستورالعمل‌پادشاه‌انگلیس به سفرا و نمایندگان بریتانیا در ایران ‌:

«"بایدباتمام‌قواکوشش‌نماییدازمنافع‌مالی‌ونظامی‌دولت‌ایران‌اطلاعات‌دقیق‌وصحیحی‌به‌دست‌بیاورید،
ازشماره‌نفرات،ازدیسیپلین‌ارتش،ازمیزان‌وراههای‌وصول‌مالیات‌وعوارض‌درموقع‌صلح‌وجنگازنیروهای‌
صنعتی‌وازسایرمطالبی‌که‌بتوان‌ازروی‌آنهاقضاوت‌صحیحی‌درباره‌اوضاع‌فعلی‌ایران‌بنمود ما را از طریق‌وزارت‌خارجه‌مطلع‌بنمایید.
هرگونه‌گزارش‌درباره‌عادات‌و سنن‌و رسوم‌و خُلقیات‌ایرانیان‌و اطلاعات‌تجارتی، و مخصوصاً‌آثار باستانی‌ایران،موردعلاقه‌مامی‌باشد،به‌شمااختیارداده‌می‌شودهرشخصی‌راکه‌برای‌بررسی‌وتحقیقات‌
لازم‌می‌دانید،خواه‌اروپایی‌یاغیرآن،باهزینه‌دولت‌درایالات‌مختلف‌و یا در هر نقطه‌که‌شمامناسب‌می‌دانید در در آنجا معلوماتی‌به‌دست‌آید با نظر خودتان‌استخدام‌نمائید کسانیکه‌وارد خدمت‌می‌شوند باید دفاتر روزانه‌داشته‌باشند و با نظر و صلاحدید خودتان‌با شما مکاتبه‌نمایند.
."»


نوشته شده در  یکشنبه 88/5/25ساعت  12:12 عصر  توسط شیدا 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مشق شب برای دولت یازدهم :آمریکا کیست؟
سنگباران
قدرت ایران، بسیار فراتر از بستن تنگه هرمز
صبر
آینده از آن حسین(ع) است
قرض الحسنه
اخطار به وزارت ارشاد -وزارت اطلاعات و قوه قضاییه
[عناوین آرشیوشده]